
11431 Skriftligt besvarede spørgsmål 11432 

[Skatteministeren] 

fradrage sådanne udgifter ved indkomstopgø- 
relsen. 

Foranlediget af to spørgsmål fra Folketin- 
get, spørgsmål nr. S 651 af marts 1990 og nr. S 
810 af 30. april 1990, har jeg indhentet et re- 
sponsum fra Kammeradvokaten om de gene- 
relle beskatningsmæssige aspekter af arbejds- 
giveres tilskud til ansattes medicinske udgifter. 
I Kammeradvokatens responsum konkluderes, 
at der ikke i gældende ret er hjemmel til gene- 
relt at fritage arbejdsgiveres tilskud til ansattes 
medicinske udgifter for beskatning. Sådanne 
tilskud må anses for skattepligtige i henhold til 
statsskattelovens § 4, hvorefter den skatteplig- 
tige beskattes af den samlede årsindtægt »be- 
stående i penge eller formuegoder i pengevær- 
di«. Som eksempler på sådan indkomst næv- 
nes bolig, naturalier og vederlagsfri benyttelse 
af andres rørlige eller urørlige gods. Denne re- 
degørelse har jeg den 15. august 1990 tilstillet 
Folketingets Skatteudvalg. Jeg sendte samtidig 
redegørelsen til de to spørgere, idet jeg herved 
gav udtryk for, at jeg i det hele må henholde 
mig til Kammeradvokatens vurdering. 

Der er imidlertid tale om et ligningsmæssigt 
spørgsmål, som i sidste instans må besvares af 
domstolene. Domstolene har så vidt vides ikke 
på nuværende tidspunkt haft lejlighed til at 
udtale sig herom. 

Spm. ar. S 1019 

Til kommunikationsministeren (4/8 92) af: 

Kim Behnke (FP): 
»Vil ministeren give et skøn over, hvad de 

samlede direkte og indirekte merudgifter har 
været som følge af, at begge landsdækkende 
danske tv-kanaler har valgt at sende parallelt 
over de 14 OL-dage?« 

Begrundelse 

Den kendsgerning, at de samme begivenhe- 
der er blevet dækket dobbelt af de to lands- 
dækkende tv-kanaler som følge af stort set pa- 
rallel sending over 14 dage, betyder jo, at 
enormt mange ressourcer er gået tabt, al den 
stund der jo egentlig kun havde været behov 
for én dækning af OL-begivenheden. F.eks. 
har begge stationer vel måttet betale licens til 
OL for at kunne sende de mange timers tv. 

(Besvaret sammen med spm. nr. S 1020). 

Spm. Dr. S 1020 

Til kommunikationsministeren (4/8 92) af: 

Kim Behnke (FP): 
»Finder ministeren det acceptabelt, at de to 

landsdækkende danske tv-kanaler yælger en 
programstrategi, hvorved programindholdet 
for de to stationer er næsten identisk sports- 
dækning over 14 OL-dage?« 

Begrundelse 

TV 2 og DR har valgt at sammensætte deres 
programflader stort set identisk under hele OL 
92. Ofte bringer stationerne på samme tid de 
samme sportsbegivenheder. Formålet med to 
tv-stationer var vel at give seerne en valgmulig- 
hed. Valgmuligheden fratages seerne, når sta- 
tionerne i hele 14 dage sender næsten identisk 
OL-dækning. Oven i købet er det to statsbe- 
skyttede og licensfinansierede stationer uden 
fravalgsmulighed for seerne. 

Svar (12/8 92): 

KommufflikatiomsBiMMsfceraiB (Torben Rechen- 
dorff): 

Danmarks Radio og TV 2 har fået spørgsmå- 
lene forelagt med henblik på en udtalelse. 
Danmarks Radio udtaler, at Danmarks Radios 
bestyrelse den 11. august vil drøfte OL-dæk- 
ningen. TV 2 oplyser vedrørende merudgifter 
som følge af, at både Danmarks Radio og TV 2 
har sendt OL-stof, at den altdominerende ud- 
gift i forbindelse med tv-dækningen af OL er 
rettighedsbeløbet, som betales for at kunne 
sende fra de olympiske lege. Rettighedsudgif- 
ten er afhængig af, om både TV 2 og Danmarks 
Radio eller kun den ene sender. Ifølge TV 2 
indskrænker øvrige udgifter sig til transport og 
ophold for en mindre gruppe medarbejdere. 
Denne udgift er endnu ikke opgjort. 

TV 2 har om udsendelserne fra OL oplyst, at 
Danmarks Radio og TV 2 havde aftalt en op- 
deling af sendetiden mellem kl. 17 og 23, hvor 
langt de fleste ser tv, således at Danmarks Ra- 
dio sendte i tidsrummet kl. 18-21, mens TV 2 
sendte i tidsrummet kl. 17-18 og kl. 21-23. TV 2 
gør i den forbindelse opmærksom på, at det for 
første gang har været muligt for danske seere 
at fravælge OL-stof i afténsendefladen. 

Med hensyn til oplysninger om merudgifter 
som følge af, at både Danmarks Radio og TV 2 
har sendt OL-stof, kan der ikke gives oplysnin- 


