
Skriftligt besvarede spørgsmål 9925 

at oplyse enkeltheder om den konkrete sag, der 
spørges til. 

Uden at give køb på fortroligheden mener jeg 
dog godt, at jeg kan oplyse, at der i Malaysia 
verserer en appelsag ved domstolene om den 
problemstilling, der også er rejst overfor Det 
danske Kontaktpunkt, og dette har haft en effekt 
på Det danske Kontaktpunkts sagsbehandling 
både praktisk og processuelt. 

I den forbindelse vil jeg gerne henlede op- 
mærksomheden på, at Det danske Kontakt- 
punkt ikke tidligere har behandlet konkrete sa- 
ger, og at erfaringerne med behandling af kon- 
krete sager er begrænsede generelt i OECD-lan- 
dene. Der er således i meget høj grad tale om, at 
Det danske Kontaktpunkt må starte fra bunden 
indenfor en ny og uprøvet reguleringsform, og 
det er helt naturligt, at der viser sig nogen van- 
skeligheder undervejs. Eksempelvis spørgsmå- 
let om, hvad et kontaktpunkt gør, når en konkret 
sag tillige verserer ved domstolene, har været 
drøftet i OECD-regi uden at føre til afklaring. 

Jeg kan oplyse, at der er møde i Det danske 
Kontaktpunkt medio juni, hvor den verserende 
sag om Unomedical, der før fredag den 9. maj 
2003 hed Maersk Medical, er på dagsordenen. 
Men jeg har ikke noget grundlag for at forudsi- 
ge, hvornår den sag er afsluttet. 

Spm. nr. S 3122 

Til statsministeren (2/5 03) af: 
Per Kaalund (S): 
»Kan statsministeren garantere, at der i de 90 ti- 
mers optagelser, der ligger til grund for TV-ud- 
sendelsen »Fogh bag facaden«, ikke er sekven- 
ser, der kan skade forholdet til fremmede mag- 
ter?« 

Begrundelse 

Der henvises til kronik i Berlingske Tidende den 
2. maj 2003 »Fogh havde ingen redigeringsret«. : 

Svar (14/5 03) 

Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen): 
Statsministeriet og DR TV indgik i efteråret 2002 
en aftale, som indebar, at Danmarks Radio fik en 

særlig adgang til at følge statsministeren under 
hans arbejde som formand for EU, herunder 
som udgangspunkt adgang til at optage bag ku- 
lisserne. I aftalen forpligtede DR TV sig til ikke 
at anvende råoptagelserne i anden forbindelse 
end i det aftalte program og til ikke at stille rå- 
optagelserne til rådighed for andre. 

Endvidere fremgik det af aftalen, at DR TV og 
Statsministeriet i fællesskab skulle aftale, hvad 
der efter programmets færdigredigering skulle 
ske med de optagne bånd. I fraværet af en aftale 
skulle båndene slettes. Aftalen gav Statsministe- 
riet ret til at gennemse de dele af det færdige 
program, som indeholdt optagelser bag kulis- 
serne, med henblik på at rette eventuelle misfor- 
ståelser eller fakta-fejl i forbindelse med statsmi- 
nisterens medvirken samt at sikre, at hensynet 
til den interne beslutningsproces og forholdet til 
fremmede magter kunne varetages. 

Statsministeriet har forstået, at DR TV som 
følge af aftalen optog i alt 90 timers råbånd. Ef- 
ter DR TVs interne redigering af råmaterialet fik 
Statsministeriet det færdigredigerede program , 
til gennemsyn. Gennemsynet resulterede i, at 
Statsministeriet under henvisning til aftalen øn- 
skede, at enkelte scener udgik, hvilket DR TV 
accepterede. 

Som det fremgår af ovennævnte, har Stats- 
ministeriet alene haft det færdigredigerede pro- 
gram til gennemsyn og er dermed ikke bekendt 
med detailindholdet af råoptagelserne. Disse 
optagelser er DR TVs ejendom, men anvendel- 
sen af optagelserne er reguleret af ovennævnte 
aftale. Det bemærkes, at der på indeværende 
tidspunkt ikke foreligger en aftale om, hvad der 
skal ske med de pågældende båndoptagelser, og 
at aftalen som nævnt foreskriver, at i fraværet af 
en aftale, skal båndene slettes. 

Statsministeriet har ingen grund til at betviv- 
le, at DR TV vil efterleve aftalen i sin helhed. 

Spm. nr. S 3123 

Til statsministeren (2/5 03) af: 
Per Kaalund (S): 
»Vil statsministeren oplyse om ejendomsret, rå- 
deret og ophavsret til de 90 timers optagelser, 
der ligger til grund for TV-udsendelsen »Fogh 
bag facaden«?« 


