
F. t. finanslov for 2008 5301 

A n m æ r k n i n g e r  til t e k s t a n m æ r k n i n g e r  

Dispositionsrammer mv. 

Ad tekstanmærkning nr. 1. 
DR fik i 1999 i henhold til Akt 251 2/9 1999 stillet en statsgaranti på 2,3 mia. kr. Ved Akt 

41 8/12 2005 blev garantien forhøjet til 2,66 mia. kr. I praksis udmøntes garantirammen i kon- 
krete garantier udstedt af Danmarks Nationalbank i takt med DR's lånoptagelse. Den del af ga- 
rantirammen på 2,66 mia. kr. (primo 1999 niveau), som ikke er udmøntet i en konkret garanti, 
prisreguleres løbende. Regulering sker med byggeomkostningsindekset for boliger. De konkrete 
garantier aftrappes fra udstedelsestidspunktet, svarende til nedbringelse af et 30-årigt annuitetslån 
med en rente på 5,75 pet. Tekstanmærkningen er ændret i overensstemmelse med Akt 41 8/12 
2005 i forhold til tilsvarende tekstanmærkning fra tidligere finansår, som første gang blev indsat 
på FL 2000. 

Ad tekstanmærkning nr. 25. 
Tekstanmærkningen giver mulighed for, at Det Danske Filminstitut indgår aftale med Dan- 

marks Radio og TV 2 om etablering af en eller flere puljer til produktion af dansk film. Tekst- 
anmærkningen, der gentages fra tidligere finansår, blev første gang indsat på FL 2002. 

Ad tekstanmærkning nr. 26. 
Tekstanmærkningen giver hjemmel til at optage merbevilling direkte på tillægsbevillingslo- 

ven med henblik på at afholde udgifter til Kammeradvokaten ud over dispositionsrammen på § 
21.81.25. i forbindelse med søgsmål vedr. statens salg af tilladelse til anvendelse af en femte 
FM-radiokanal til Sky Radio A/S. Baggrunden for tekstanmærkningen er, at Sky Radio A/S har 
stævnet Radio- og tv-nævnet og et søgsmål, hvor staten ved Radio- og tv-nævnet har stævnet Sky 
Radio A/S for manglende betalinger af afgifter i henhold til tilladelsen. 

Sky Radio A/S købte ved en auktion i 2003 tilladelsen til den femte FM-radiokanal for pe- 
rioden 2003-2011. Tilladelsen er belagt med en årlig afgift. Sky Radio A/S leverede tilladelsen 
tilbage i november 2005 og ophørte med at sende. Sky Radio A/S har ikke efter sendeophøret 
indbetalt den pligtige afgift til staten. Radio- og tv-nævnet har derfor på statens vegne via Kam- 
meradvokaten stævnet Sky Radio A/S for manglende betalinger i henhold til tilladelsen. Sky 
Radio A/S har i samme sag stævnet Radio- og tv-nævnet. 

Tekstanmærkningen, der gentages fra tidligere finansår, blev første gang indsat på FL 2007. 

Ad tekstanmærkning nr. 27. 
Kulturministeriet fik med Akt 87 22/3 2007 bemyndigelse til at afholde udgifter til ikke- 

fradragsberettiget købsmoms vedrørende udbygningssagen for den selvejende institution museet 
Arken. I forbindelse med kommunalreformen overgik museet Arken pr. 1. januar 2007 til at være 
en selvejende institution. I den forbindelse overtog Arken den byggesag, som Københavns Amt 
havde igangsat til udvidelse af museet. Da den selvejende institution Arken, i modsætning til 
amtet, ikke kan afløfte moms i forbindelse med byggesagen, vil museet blive påført ekstraudgif- 
ter, såfremt der ikke bliver skabt hjemmel til at imødegå de bevillingsmæssige tab som følge 
heraf. Tekstanmærkningen er ny. 


