
3622 Onsdag den 31. januar 2007 (Spm) 

geholdte til amerikanerne i strid med reglerne, 
er korrekte. Der er heller ikke holdepunkt for 
påstanden om, at regeringen skulle have givet 
Folketinget forkerte oplysninger. Det fremgår 
meget klart, og der er ikke siden kommet noget, 
der føjer nyt til de konklusioner. 

Fjerde næstformand (Niels Helveg Petersen): 
Hr. Mogens Jensen og hr. Frank Aaen er opteg- 
net som medspørgere. Det er først hr. Mogens 
Jensen. 

Mogens Jensen (S): 
Det sidste, som statsministeren siger, er jo så det, 
der er rejst berettiget tvivl om, nemlig hvorvidt 
regeringens redegørelse holder, og om regerin- 
gen på et tidligere tidspunkt har givet urigtige 
oplysninger til Folketinget. 

Men når nu statsministeren selv gør så meget 
ud af at sige, at Danmarks Radio har viderebragt 
forkerte oplysninger, så synes jeg da, at jeg vil 
henvise til Danmarks Radios ombudsmand, 
som statsministeren selv har henvist til her i 
dag, og som har gennemgået hele forløbet, og 
som jo faktisk konkluderer -  for statsministeren 
glemte jo konklusionen -  at der ikke er grundlag 
for den kritik, som statsministeren er kommet 
med. Ja, der er begået nogle fodfejl, men der er 
ikke grundlag for den kritik, som statsministe- 
ren er kommet med. Det er det, ombudsmanden 
rent faktisk siger. 

Så vil jeg godt spørge statsministeren: Hvis 
der nu er så mange urigtige oplysninger ifølge 
statsministeren, hvorfor tager statsministeren så 
ikke den her sag det sted hen, hvor den kan bli- 
ve afklaret, nemlig Pressenævnet? Er det, fordi 
statsministeren godt er klar over, at hvis det her 
kommer i Pressenævnet og bliver vurderet ud 
fra journalistiske principper, så har statsministe- 
ren ikke nogen sag? Er det derfor? 

Kl. 15.30 

Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen): 
Nej, for regeringen har ikke noget problem. 
Hvorfor skulle vi besvære Pressenævnet med en 
sag, hvor vi ikke synes, vi er en forurettet part 
eller hængt ud eller ikke behandlet ordentligt, 
eller hvad? Vi har bare påpeget, at de oplysnin- 
ger, der er videregivet, er forkerte. 

Hr. Mogens Jensen har ikke ret i, at jeg har 
forholdt mig til Danmarks Radios ombudsmand 
eller lytter-seerredaktør. Det har jeg slet ikke for- 
holdt mig til, overhovedet ikke beskæftiget mig 
med her. Nej, mit ærinde er meget enkelt. Det er 

blot dette, at når vi bliver udsat for skarpe an- 
greb og hårde anklager, har vi selvfølgelig som 
regering ret til at svare igen og påpege, når der 
bliver begået fejl. 

Vi har så også set, at Danmarks Radio har 
måttet rykke ud med berigtigelser på nogle 
punkter, og det er jo kun en understregning af, 
at selvfølgelig har man både ret og pligt til at på- 
pege fejl. 

Mogens Jensen (S): 
Jeg kan ikke forstå, at statsministeren står og si- 
ger, at han ikke har forholdt sig til Danmarks 
Radios ombudsmand, han står selv og holder et 
stykke papir op, hvor han har henvist til en be- 
retning, som ombudsmanden rent faktisk har 
skrevet, og hvor konklusionen er, at den kritik, 
statsministeren har udsat Danmarks Radio for, 
ikke er berettiget. 

Så er det, jeg spørger statsministeren: Når 
ombudsmanden siger sådan, hvorfor tager stats- 
ministeren så ikke den her sag til Pressenævnet, 
som kan afklare, om statsministeren har ret i sin 
kritik af Danmarks Radio, om de har bragt urig- 
tige oplysninger frem, lavet uvederhæftig jour- 
nalistik og alle de dårlige ord, som statsministe- 
ren i dag har fået sat på Danmarks Radio? 

Er det, fordi det her er et led i en kampagne, 
der handler om at sværte Danmarks Radio til? 
Vi kender det jo bl.a. fra USA, hvor det er alment 
kendt, at Karl Rove, som er George Bushs pres- 
sesekretær, har anbefalet præsidenten at gå kri- 
tisk i rette med medierne, uanset om de har ret 
eller ej, for så er man helt sikker på, at er de ikke 
så kritiske næste gang. Er det også på det her 
punkt inspiration fra USA og George Bush, som 
har præget statsministerens ageren? 

Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen): 
Jeg tror, alle kan høre nu, at hr. Mogens Jensen er 
kommet ualmindelig langt ud på den glatte is. 

Nej, jeg har ikke henvist til nogen redegørelse 
fra Danmarks Radios ombudsmand eller lytter- 
seerredaktør, eller hvad den pågældende nu har 
af titel. Nej, det, jeg har forholdt mig til, er nogle 
beklagelser, der er blevet bragt i TV-avisen den 
25. januar kl. 18.30, der lød sådan: 

TV-avisen har i et indslag om danske special- 
styrkers brug af Dannebrog på uniformen i Af- 
ghanistan 2002 vist billeder udleveret af forsva- 
ret dateret 2006, men ved en fejl fremgik det ik- 
ke, at billederne var fra 2006. Desuden har TV- 
avisen oplyst, at Søren Gade først efter, at doku- 
mentarfilmen »Den hemmelige krig« blev sendt 


